vouwfiets

Hij is mooi, hij is goed! Voor sommigen is een vouwfiets in alle gelegenheden ideaal, voor anderen alleen op bepaalde momenten. Bijvoorbeeld in het Openbaar Vervoer, waar een vouwfiets GRATIS meekan. Of op vakantie, op een camping of boot – of gewoon als noodfietsje.

In elk huis zou het eigenlijk best wel fijn en handig zijn als er – naast de andere fietsen – ook nog 1 of 2 vouwfietsjes staan. Makkelijk op te bergen, en ze roesten dan ook niet weg. Achter in de auto, kan ook. Ideaal toch?

Superlichte vouwfiets van 6,5 kilo: 9 kopjes koffie

De Hummingbird is een mooie hippe nieuwe vouwfiets die maar 6,5 kilo weegt. Zes-en-een-half!! Dat is echt ongelofelijk! Een fiets van 10 kilo is al lichtgewicht – 6,5 is absurd, dat is zo licht als een klein stepje. Of, zoals ze in het filmpje laten zien, zo licht als 3 Macbookjes, of 4 ananassen, of 9 kopjes koffie! En het lichte gewicht is echt heel fijn en handig bij een vouwfiets, omdat je die vaak toch een trap op moet tillen, op een treinstation bijvoorbeeld. Alle andere vouwfietsen zijn minstens 3 kilo zwaarder en vaak zelfs dubbel zo zwaar, zelfs die van aluminium. Een lichtgewicht fiets rijdt ook heel fijn en soepel en licht, dat maakt echt een enorm verschil.

De 5 seconden-vouwfiets

Je kan ‘m ook nog eens in 5 seconden opvouwen. Ook erg fijn, want dat gehannes met ingewikkelde constructies en stroeve scharnieren – daar wordt je gauw zat van, als je dat een paar keer heb moeten doen, vlak voordat je een drukke trein instapt of zo. Bij de Hummingbird is dit prachtig en geniaal opgelost door het achterwiel naar binnen te klappen, terwijl de kettting wel gewoon op spanning blijft. Dit is een topsysteem, wat ik eigenlijk op die manier nog niet eerder heb gezien, en wat waarschijnlijk in de toekomst veel navolging zal krijgen in de vouwfietswereld. Lichtgewicht, supersnel vouwbaar, geniale constructie. Wat wil je nog meer?

1 sec vouwfiets

vouwfiets

Misschien grotere wielen? Versnelling?

Nou ja, als je echt lekker wil fietsen wil je wel wat grotere wielen: 20 inch. Deze Hummingbird is toevallig zowel in 16 inch als 20 inch verkrijgbaar, dus als het iets grotere formaat geen probleem is zou ik altijd voor de 20 inch gaan. Dat rijdt lekkerder, stabieler en minder nerveus. Maarrr… zo te zien is het frame van die 20 inch niet aangepast: dat betekent dat de crank dan wat te hoog is. Oeps. Ontwerpfoutje bedankt. Toch maar die 16 inch dan? UPDATE: de 20 inch is inmiddels al vervallen.

En misschien ook versnellingen? Check! Die kan je er ook op krijgen, een 5-speed zelfs. De bandjes zijn dun zo te zien. Dat rijdt snel en is lichtgewicht, maar het is dan wel ietsje minder comfortabel. Zithouding en stuur en zadel zien er prima uit. Licht, slot en spatborden: daar moet je zelf maar voor zorgen. Da’s okee.

Kost dat? 6.500 kopjes Nespresso

Helaas is deze vouwfiets nog niet verkrijgbaar, en staat hij voorlopig nog op Kickstarter. Met nog 20 dagen te gaan is de helft van het geld opgehaald, dus of hij er gaat komen is nog maar de vraag. UPDATE: de 16 inch komt in februari 2017! Dat het niet zo heel hard loopt ligt ook een beetje aan de prijs: 2000 euro. En dat zijn er maar weinig, die dat er voor over hebben. Voor die prijs kan je van alles krijgen: bijna 2 Macbookjes, 1000 ananassen of 6.500 kopjes Nespresso.

Waarom zo duur?

Het frame van deze fiets is van het superlichte carbon, net als de duurste racefietsen. Carbon (koolsofvezel) is handgemaakt en tijdrovend, dus heel duur. Dit model zou ook van aluminium of titanium gemaakt kunnen worden. Dat is dan hooguit 1 a 2 kilo zwaarder. Dat blijft nog steeds superlicht, en dan kan het voor de helft van de prijs.

Kettingbeschermer!

En natuurlijk moet je hier ook een kettingbeschermer op doen! Maakt zo’n topfietsje helemaal af. Die kan je hier meteen bestellen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.