In Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is er regelmatig het programma Bike & City. Dit keer was de titel Slim door de bocht. Tijdens het programma werd er gepraat over innovaties en technologie rondom de fiets in de stad. Ik (Aart Jan Bergshoeff – aartjan.nl) was daar ook een van de sprekers. Er werden nieuwe fietsen getoond, onder ander twee van mijn prototypes compacte stadsfiets, en nieuwe gadgets voor op de fiets of tijdens het fietsen, zoals de kettingbeschermer.

Andere sprekers tijdens het programma zijn:
– VanMoof – Taco Carlier
– Mokumono – Bob en Tom Schiller
– Cyclespace – Lee Feldman
– Cyclehack – Maud de Vries
– De eerste Amsterdamse fietsburgemeester

De ideale stadsfiets is compact

De Ideale Stadsfiets is naar mijn mening compact, lichtgewicht, slim en degelijk. Bij Compact kun je niet alleen denken aan de omvang van de fiets zelf, maar ook aan de parkeerruimte. Een veelgehoorde klacht is namelijk dat je een fiets met voordrager en krat nauwelijks kan parkeren in fietsenrekken. Dat veroorzaakt niet alleen ergernis bij de gebruiker zelf, maar ook bij andere mensen die er dan niet meer goed naast kunnen parkeren. In mijn ontwerpen voor compacte stadsfietsen is dit opgelost door smallere voordragers, die minder uitsteken aan alle kanten, en daarom makkelijk passen in elk fietsenrek.

De ideale stadsfiets is lichtgewicht

Lichtgewicht heeft veel voordelen: de fiets is handelbaarder, wendbaarder en sneller. Je kan ‘m een trap optillen, makkelijk binnenshuis of in een auto zetten, of op een fietsdrager tillen. In het Openbaar Vervoer is het lichte gewicht ook een groot voordeel. Hollandse fietsen zijn in het buitenland misschien bekend om hun kwalitelt, maar ook berucht om hun loodzware gewicht. Het kan allemaal veel lichter. De grootste gewichtsbesparing met de laagste kosten bereik je door aluminium te gebruiken. Dat heeft verder nog meer voordelen, omdat het niet roest, en zelfs zonder lak of andere afwerking gebruikt kan worden. De ideale betaalbare stadsfiets is dus van aluminium, in ieder geval het frame en de velgen. Veel lichter hoeft ook niet, want uiteindelijk neem je toch ook zware sloten mee, of een tas, of boodschappen, of een flesje water. Het kan natuurlijk nog lichter, met carbon ofwel koolstofvezel, maar dat is heel erg duur omdat dat niet machinaal maar handgemaakt is. Titanium kan ook, dat is sterker dan aluminium en lichter dan staal, maar wel behoorlijk duur.

Compact en lichtgewicht komen ook samen door kleinere wielen te gebruiken. Een 24 inch wiel fietst nog steeds comfortabel is is licht en compact. 20 inch is goed voor vouwfietsen, maar fietst toch net even minder rustig en minder comfortabel. 24 inch is daarom eigenlijk een ideale maat voor een compacte fiets, en helaas zie je dat formaat gek genoeg nauwelijks.

de ideale stadsfiets

De ideale stadsfiets is slim

Het woord Slim kun je op twee manieren interpreteren bij een fiets: als in modern / smart / digital / connected of als in ouderwets slim. Smart connected komt vaak op hetzelfde neer: er zit een verborgen GSM met GPS in je fiets waardoor je de fiets kan traceren met een App. Omdat er een GSM-abonnement bijmoet, is dit alleen voor dure fietsen zinnig of betaalbaar. Eventueel kan je sloten en licht bedienen via een App op je smartphone, en je kan je smartphone opladen.

Maar slim kan ouderwets op vele manieren. De kettingbeschermer oftewel de smart chainguard is zoiets: je beschermt ketting en kleding, de hele kettingkast kan vervallen en reparaties aan achterwielen zijn zo veel makkelijker. Het is lichtgewicht en ook mooi strak om te zien. Bagagedragers kunnen ook slimmer. Lichter, meer naar het draaipunt van het stuur geplaatst, smaller en slimmer van vorm. Bij de stuurdrager.nl is dit opgelost doordat stuur en drager uit één stuk zijn, de snelbinders of straps in de buizen verwerkt kunnen worden, en door de slimmere vorm is het veel compacter dan PTT-dragers met grote zware kratten. Dit draagt ook bij aan een oplossing voor het parkeerprobleem: met deze drager past je fiets in elk fietsenrek.

Spatborden gaan vaak kapot en zijn soms maandenlang niet nodig. Daarom gebruik ik zelf alleen afneembare spatborden, ik doe ze er alleen op als het veel regent, en dan alleen nog achter. Dat gaat perfect. Zie ook onze Grote Spatbordentest.

Slim is ook One-size-fits-all en unisex. Op de ideale stadsfiets past iedereen, en kan je de fiets zo makkelijk delen met anderen. Dat is qua productie en voorraad ook slim.

Sloten kunnen ook slimmer. In mijn prototype Compacte Stadsfiets zit er een slotkabel verborgen in het frame, zodat het niet rammelt, je het altijd bij je hebt, en je de fiets ook aan iets vast kan maken. Want je fiets moet niet alleen door het wiel op slot, maar ook aan een paal vast. Met een cijferslot is het eigenlijk nog slimmer, dan kan het sleuteltje ook niet kwijtraken, en kun je ‘m ook makkelijker delen. Heel smart en connected app je dan even je code vanuit Barcelona, aan degene die je fiets nodig heeft.

De ideale stadsfiets is degelijk

Veel onderdelen van een fiets die stuk kunnen gaan kun je ook weglaten: de spatborden kunnen bijvoorbeeld afneembaar. Licht kan slimmer met losse goedkope ledjes, of nog slimmer en beter met inductiestroom via magneetjes. Binnenkort hier op de site ook de Grote Verlichtingtest. Aluminium roest niet, dus daarmee win je ook enorm aan degelijkheid. Een drager uit één stuk zoals de stuurdrager.nl is ook degelijker dan andere dragers. Kabels van remmen en versnelling zijn ook fragiel, met een terugtraprem heb je dat probleem niet, en een terugtrap-versnelling of een Automatix is dan ook een oplossing. Op zulke fietsen is er eigenlijk maar één ding dat nog slijt, behalve de banden: en dat is de ketting. De kettingbeschermer verbetert dat!

Geanodiseerd aluminium