19 nov 2016
november 19, 2016

De IKEA fiets is er! SLADDA review

5 reacties

We hadden in het verleden al een een blog gewijd aan de IKEA fiets: wil de echte IKEA fiets nu opstaan? Dat was een geintje, want die bestond toen helemaal nog niet. Die houten fiets was top geweest, als IKEA fiets. Maar nu is-ie er dus wel! Hij heet de SLADDA. En, wat vinden we ervan?

Het is een slim gekozen Unisex frame. De kleur is niet wit, maar heel lichtgrijs, met een matte finish. Best mooi. Er zijn twee groottes: een met 26 inch wielen (zitbuis 44,5 cm) en een grote met 28 inch wielen (zitbuis 48 cm). Als je grofweg langer dan 1,60 bent zou ik de grote nemen.

Je krijgt fikse korting als je IKEA family member bent: dan is-ie 400 euro. Dat is een goeie prijs. Normaal is-ie 700 euro. Dus je tikt bij zo’n paal even je adres in en je bent lid. Krijg je meteen 300 euro korting op die fiets, en heb je voortaan ook gratis koffie!

ikea fiets sladda review

De belt drive is het meest opvallende

Voordelen van de IKEA fiets

Het frame en veel onderdelen zijn van aluminium, dus roestvrij en lichtgewicht. De grote is 16 kilo, de kleine 15 kilo. Er zitten twee automatische versnellingen op (SRAM). Er zit 10 jaar garantie op de naaf en de belt drive. Dat is goed, want met die SRAM Automatix kun je wel eens pech hebben, die gaat wel eens kapot. Maar met 10 jaar garantie is dat geen probleem. Wij hebben dat soort naven uitgebreid getest en wij hebben een voorkeur voor de Duomatic van Sturmey Archer, want die schakelt NIET automatisch. Zelf kiezen wanneer je schakelt is uiteindelijk fijner, daar kom je pas achter als je het allemaal gedurende lange tijd test. Maar voor deze automatische is ook wel wat te zeggen.

Twee versnellingen is overigens in Nederland ideaal. Dat heeft ook geen kabel of hendel, dus DAAR kan dan in ieder geval niks aan kapot. Helaas aan het binnenwerk wel, is onze ervaring. De Automatix van SRAM en de Duomatic van Sturmey Archer hebben dat euvel eigenlijk allebei.

Op het aluminium frame zit 25 jaar garantie. Achter zit een terugtraprem, en voor een schijfrem. De voorvork is van staal. Geen vering voor of achter. Goede Kenda banden. Een dubbele zijstandaard. Geen moeilijke kettingkast. Op meerdere punten verstelbaar stuur, ergonomisch goed in te stellen. Eigenlijk allemaal goed!

IKEA Sladda review: leuke fiestbel

Leuk detail: De IKEA SLADDA heeft een kleine fietsbel in de remgreep

 

Verlichting zit er ook op (Nederlands! van Spanninga), die gaat op batterijtjes. Dat had nog wel iets beter gekund, zie ons artikel over fietslampjes. Het crankstel is 170 mm ProWheel. Er zitten goeie 2mm RVS spaken op. Het ziet er allemaal degelijk uit.

Mooi optioneel dragertje aan de voorkant, met echt IKEA-hout. Meerprijs 40,-. Onze stuurdrager.nl past er eventueel ook op. Er zijn verder allerlei accessoires te koop, zoals een bijpassend aanhangwagentje. Een houten achterdragertje. Helmpje. Sloten. Fietstassen.

Opvallend is de ketting. Die is er namelijk niet: die is vervangen door de plastic belt drive van Continental. Onderhoudsvrij, maar het heeft wel drie kleine nadelen. Het geeft ten eerste iets meer wrijving dan een ketting. Verder moet je de spanning toch ook nog afstellen, en moet het frame volledig aangepast zijn: dat moet je namelijk los kunnen schroeven, anders kan die belt drive niet in de achtervork. Een ketting kan je namelijk openen en sluiten, maar een belt drive niet. In de ogen van de IKEA-ontwerpers is de belt drive de enige ingreep die je kan doen om een fiets onderhoudsvrij te maken. Voor een gewone ketting is daar overigens al een goede oplossing voor: namelijk de kettingbeschermer.

Een frame dat je kan openschroeven is altijd iets fragieler dan een gelast frame. Een belt drive moet je wel af en toe aanspannen, maar dat kan met de excentrische bottom bracket:

Die Red Dot Design Award hebben ze hier best makkelijk voor gekregen… bij navraag blijkt dat zo’n Red Dot Design Award eigenlijk gewoon te koop is. Alleen als je er veel geld insteekt kom je in aanmerking voor zo’n prijs. Voor IKEA geen probleem. Die Award kregen ze dus op basis van een paar snelle schetsjes en een zak geld. Nou ja zeg! Maar uiteindelijk is het wel een echt goede en slimme fiets geworden.

Dit is ‘m dus. De IKEA SLADDA. Best wel leuke en goede fiets, met een karakteristieke deuk. Redelijke prijs ook, inmiddels, na de prijsverlaging – als je IKEA-lid bent. Met reflectors, kettingschermpje, verlichting, 2 automatische versnellingen en een onderhoudsvrije belt drive. Van lichtgewicht aluminium en verder heel degelijk. Een verstelbaar stuur voor een perfecte zit, een dubbele zijstandaard en verder veel handige en mooie optionele accessoires.

Al met al toch wel een aanrader! Wij voorspellen heel veel van die lichtgrijze fietsjes in de stad, binnenkort.

Wil je ook wat kwijt over de IKEA SLADDA? Hieronder is je kans!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest
5 Responses to De IKEA fiets is er! SLADDA review
  1. een normaal assa-slot is zo gemonteerd. er zijn maar heel weinig producten die niet een of meerdere compromissen kennen. ja, een cardanas zou nog leuker zijn geweest en een terugtraprem haat ik. een achterwiel velgrem is wellicht ook zo gemonteerd, want maar aan een kant een remhandle is ook weer zo wat. voorts ontbreekt de M-stang. maar daarvoor is ie ook unisexed uitgevoerd. bovendien heb ik zo’n extra niet nodig, want zelf….. kortom… een uiterst modern fietsje, licht en makkelijk in de auto mee te nemen. als ik er een zie bij ikea, neem ik er een mee [althans, wanneer het achterwiel een velgrem accepteert]. blijt over of ik een hoog of juist een laagvlieger moet nemen. scheelt een paar niet onbelangrijke centimeters!

  2. Hoe vervang ik de achterband bij de IKEA fiets? En hoe span ik de belt?

  3. De riem wordt gespannen door middel van het excentrische bottom bracket. Door de twee inbusbouten los te draaien kan je de bus met daarin de trapas verdraaien. Een nadeel van de sram automatix achternaam is dat ie standaard te snel opschakelt, waardoor je eigenlijk altijd net te zwaar moet trappen. Dit is op te lossen door een veertje in het binnenwerk bij te buigen. Als je fietstechnisch handig bent prima zelf te doen


[begin]

Geef een reactie