cyfly moewe franklin crank

Je zou zeggen dat er aan een fiets nauwelijks meer iets te verbeteren valt. De techniek is al tijden helemaal “af”. Alleen op kleine puntjes kan je nog zinvolle uitvindingen en verbeteringen doen. Maar nu is er iets uitgevonden – en ook nog op de markt gebracht – dat echt verbluffend is. Een drastische verbetering, mogelijk zelfs vergelijkbaar met de klapschaats. Het belooft namelijk 30% meer kracht: je fietst 30% lichter of 30% sneller. Dat wil iedereen wel! Het gaat hier om de Cyfly-crank. Hij zit in het model Franklin van de Duitse fabrikant Möve.

Het gaat dus om een nieuwe aangepaste crank: de Cyfly is een bewegende trapper-arm met een aangepast kettingblad. Zelf heb ik ook al eens mijn hoofd gebroken over dit concept. Het moest mogelijk zijn om met een ovaal kettingblad een verhoogde trapkracht te verkrijgen: in de trapper-stand tussen 2 en 4 uur is dan de hefboom langer, zodat je meer kracht kan zetten. Een ovaal blad is dan alleen niet genoeg: er moet ook een bewegend mechanisme in de trapper-arm; hij moet langer worden in de stand tussen 2 en 4 uur zeg maar. Toen ik dat realiseerde ben ik afgehaakt, omdat een bewegende constructie per definitie ingewikkeld, duur en zwaar is. Zeker in de crank, want daar komen grote krachten op.

Maar dat is precies waar de anoniem gebleven gepensioneerde uitvinder / ontwerper / ingenieur verder ging. Hij werkte het idee van de Cyfly verder uit en bouwde een prototype. Dat gaf hij aan de fiets-producent Möve. Zij hebben er na drie jaar doorontwikkelen een echte topper van gemaakt, die ook daadwerkelijk te koop is. En waarbij het principe dus inderdaad echt blijkt te werken!

Helaas is de fiets wel wat duur geworden: hij kost 3.000 €. Slik… Maar uiteindelijk zal deze techniek ook wel in goedkopere fietsen terechtkomen. Hopelijk. Er zitten wel een paar nadelen aan: het is zwaarder (twee kilo extra), en door de bewegende onderdelen moet je extra onderhoud plegen. Het moet waarschijnlijk gesmeerd en afgesteld worden, en bewegende dingen kunnen natuurlijk ook eerder kapot dan een simpele vaste crank. Ook schijnt de Cyfly nogal raar aan te voelen, maar dat is gewoon een kwestie van wennen. Dat is vergelijkbaar met de revolutionaire klapschaats. Die raakte ook in no time volledig ingeburgerd.

Hier een filmpje van de techniek (ZET HET GELUID MAAR UIT!! TJEESSES!!):

 

David Lemereis van Bright testte de Franklin. Hij vertelt in deze video hoe het cranksysteem werkt en wat de voor- en nadelen zijn:

 

Verder is die Möve Franklin ook qua ontwerp en onderdelen een mooie topfiets geworden:

cyfly moewe franklin crank cyfly moewe franklin crank

Kleinere uitvindingen die de fiets verbeteren zijn de stuurdrager en de kettingbeschermer. De stuurdrager past ook op deze fiets heel goed, en kan de fiets ook meteen veel handiger maken. Want hoe neem je op zo’n fiets een tasje of andere bagage mee? De kettingbeschermer kan er helaas niet op, want deze fiets heeft een derailleur. De ketting van een deraileur is dunner en loopt achter tussen 3 tandwielen door, waardoor je helaas de slimme kettingbeschermer niet kan gebruiken.

Hier kan je een winkel zoeken in Nederland voor een proefrit.

5 Responses to De Cyfly van de Möve Franklin fietst 30% sneller
  1. Biopace van Shimano was ook zoiets. Ik had een jaar of wat geleden een Koga Miata-fiets met ook zo’n ovaal kettingblad voor. Werkte pefect, maar shimano stopte ermee. Ikzelf vond ook, dat het kettingblad meer slijtage vertoonde dan normaal en ik denk ook de ketting. “Elk voordeel hep z’n nadeel,” zou Cruijf zeggen.

  2. ik fietsfeest schaakfeest 6 juli, 2018 om 15:06 Beantwoorden

    Bulllllshit, de ketting is 98% efficient, en deze fiets gaat 30% sneller…. Dan ben je slimmer dan Einstein.

    Slap dat jullie deze onzin klakkeloos overnemen ipv even checken of het wel klopt.

    Dit systeem VERLIEST energie doir de vele extra onderdelen (wrijving) en het extra gewicht

  3. Goed idee van die Maas van Beek!

  4. Doet mij denken aan de Rotor, daar werd het “dode” punt overgeslagen. De ene trapper maakte 190 graden en de ander 170 graden, daarna hetzelfde andersom. Ik kon met een lagere trapfrequentie harder fietsen. Nadeel, iedere 4000 km moesten de lagers vervangen worden en er was slechts 1 bedrijf die dat kon. Naderhand is Rotor ovale tandwielen gaan maken die minder efficient zijn dan “De Rotor”.

  5. is dit echt waar dat dit sneller gaat vraag ik me af


[begin]

Geef een reactie