Deze 16 inch elektrische vouwfiets lijkt misschien klein, maar een Brompton is ook maar 16 inch. De Xiaomi Qicycle EF1 is wat mij betreft de beste elektrische vouwfiets. En als je ‘m kan vinden voor 585 euro ook nog eens de goedkoopste (meestal kost hij 1200 euro). Ik dacht dat ik minstens 20 inch moest hebben: zie de beste elektrische 20 inch vouwfietsen. Maar ik kan hier prima op fietsen (ik ben 1,90m 95kg). De superstille motor is 250W en je kan er desnoods ook niet-elektrisch op fietsen. De trapondersteuning is perfect en hij heeft een top-batterij van Panasonic. Hier mijn hands on review: 

Xiaomi is een va de grootste merken ter wereld. De kwaliteit is hoog en de prijs laag. Telefoons en powerbanks van het merk zijn superpopulair. De honderdduizenden elektrische huurstepjes van Bird zijn ook van Xiaomi. Die zie je overal in het buitenland. Ze kunnen dus ook als geen ander ook zo’n fietsje maken.

De Xiaomi Qicyle EF1 is echt lichtgewicht (14,5 kilo in totaal), van aluminium, met uitneembare batterij in het frame, voorwielmotor en 45 km bereik. Met drie naafversnellingen (Shimano Nexus), goede remmen (knijprem voor en roller-brake achter) en alles in gedegen topkwaliteit. Mooi design ook! Met een Nederlands tintje: de voor- en achterlamp is in het frame verwerkt zoals bij Van Moof. Mooi fietsje hoor.

Xiaomi Qicycle EF1 elektrische vouwfiets hands on review

Opgevouwen is-ie klein: 100cm x 45cm x 65cm. In het openbaar vervoer kan hij gratis mee, en hij past in elke auto of boot. De snelheid is begrensd op 20 km/u. De trapondersteuning is perfect: IDbike Torque Measurement. Je kan ‘m in ongeveer 3 uur opladen met de meegeleverde lader.

Het stuur is niet in hoogte verstelbaar is, maar met mijn 1,90m en 95 kilo fietst het prima, al is dit natuurlijk wel een klein fietsje. Er zijn er enorm veel van verkocht, onder andere in China, en dat heeft als voordeel dat je accu’s, spatborden, opladers en dragertjes makkelijk kan bijbestellen, ook in de toekomst – zie onderaan. In Duitsland kreeg deze vouwfiets ook zeer goede reviews. 

Qicycle EF1 hands on review

De Qicycle EF1 kocht ik hier op Aliexpress voor 585 euro. Vaak is-ie rond de 1200 euro dus dit is echt een scherpe aanbieding. Bezorging duurde zes weken. Belastingen en transport zijn inbegrepen in de prijs, dus je hoeft geen extra import-kosten of EU-tax te betalen. Hij is moeilijk te vinden maar als je regelmatig zoekt vind je er wel een.

UPDATE: NU OOK HIER VANUIT FRANKRIJK!

Het uitpakken en monteren is eenvoudig. Het gereedschap zit erbij: inbus voor het stuur, steeksleutel voor de pedalen. Banden oppompen (autoventiel, dus afhankelijk van je pomp heb je misschien een verloopnippel nodig). Ik heb de snelspanners wat strakker gezet. 

Er zit een Amerikaanse stekker op, met een verloopje naar EU. Prima, dan werkt het overal. En heb je meteen gratis ook een reisverloopje! Je kan de batterij er ook uit halen als je de zadelpen eruit haalt. Dan kan je binnen opladen als de fiets buitenstaat. De handleiding is in het Chinees… maar de plaatjes zijn duidelijk, er kan niets misgaan. 

Het achterwiel kan je naar voren klappen als je de zadelpen hoger doet, tot het streepje. Slim, want die zadelpen zorgt voor extra sterkte in het frame, en het opvouwen gaat dan supersoepel, en niet stroef zoals bij de meeste vouwframes. De trappers kun je invouwen. Het stuur klapt om zoals bij andere vouwfietsen. Er zijn magneten om de wielen bijelkaar houden, maar dit werkt niet erg overtuigend. Je kan ‘m opgevouwen niet makkelijk voortduwen. Of je moet er een wieltje als accessoire bijdoen, zie onderaan. Maar je kan ‘m ook gewoon dragen, omdat hij zo licht is.

De vier reflectoren heb ik er afgehaald. De styling is prachtig en ademt top-kwaliteit. Ik heb de matzwarte, er is ook een witte. Er zit een slim fietsbelletje in de remgreep. Hij rijdt uitstekend. Door het lichte gewicht is hij makkelijk een trap op te tillen. Weinig elektrische fietsen zijn zo licht! De felle voorlamp kan de hele weg verlichten. Met lang-klik op de voorste knop gaan de lampen aan/uit. Lang-klik op de achterste knop doet alleen het achterlicht. 

Het display is in het Chinees. Maar dat geeft niet: de voorste knop is MEER power, de achterste minder. In vier standen: Turbo, Normaal, Eco en Fitness (zie de plaatjes onderaan). Ik vind 3 (Normaal) prima. Al rijdend kun je dit aanklikken. De zijknop is AAN. Je hoeft ‘m nooit uit te zetten, dat gaat vanzelf. De motor is onhoorbaar stil en krachtig, en de trapondersteuning is perfect. Dit is topkwaliteit! De remmen zijn goed, de pasvorm is goed. Een heerlijk fietsje.

Voor de prijs van een gewone heb je nu een elektrische. En nog opvouwbaar ook. En lichtgewicht. Je kan ‘m dus binnen zetten, dan gaat hij ook langer mee en wordt-ie niet gejat. Ik hoef ook geen slot (scheelt ook weer kosten, gewicht en gerammel) want ik zet ‘m binnen. 

De Shimano Nexus 3 versnelling is een bewezen topper. Maar ik laat ‘m in de praktijk altijd in de 3 staan, dus die hele versnelling had van mij niet zo gehoeven. De handgrepen zijn heerlijk en ergonomisch. Het zadel is top. Ik zet het zadel nog een stuk hoger dan het maximum streepje, wel 4 cm. Kan officieel niet, maar na 2 maanden gaat dit nog steeds prima. 

Hij is begrensd op 20 km/u, dat is verplicht in China. Dat is beter dan de 25 km/u in Nederland, gezien het aantal ongelukken met elektrische fietsen. Ik vind 23 km/u hard zat, dat is mijn cruise-snelheid op dit fietsje. Je hebt dan geen volle ondersteuning (alleen als je onder de 20 km/u komt), maar op hogere snelheid heb je nog steeds wel minimale ondersteuning. Zo gaat de batterij ook superlang mee. In de praktijk is dit perfect.

Dragers en spatborden zijn los te koop, zie onderaan.

Opvouwen kan in 20-30 seconden:

De batterij eruit: haal de zadelpen eruit, druk het knopje onderop de batterij in, en trek de batterij eruit.

Conclusie: Qicycle is de beste elektrische vouwfiets

Hij is superlicht, mooi om te zien en alle techniek is hoogstaand. Enorme aanrader, want hij is ook de goedkoopste. Hier te koop (585,-). Hij is behoorlijk klein maar zelfs voor iemand van 1,90m gaat het prima.

Xiaomi Qicycle EF1: top elektrische vouwfiets voor 600 euro
Xiaomi Qicycle EF1 elektrische vouwfiets hands on review

Die magneetjes zijn leuk bedacht maar niet zo heel praktisch.

De vertaling van het Qicycle display:

 

Xiaomi Qicycle EF1 accessoires

Een houder voor je telefoon, op het stuur (5,-)

Spatborden-set + standaard (25,-)

Een lichtgewicht draagmand aan het stuur (35,-)

Xiaomi 36V 5800mah batterij (200,-)

Extra oplader (42,-)

Een afneembaar wieltje onderaan je zadelpen, zodat je ‘m makkelijk opgevouwen kan voortduwen

Stuurdrager op de Qicycle

Ik heb de stuurdrager.nl op deze Qicycle gezet en dat is TOP! Als je ‘m in de hoge stand zet heb je een 20cm hoger stuur, maar dan moet je de voorremkabel verlengen. Ik heb ‘m in de lage stand. Ik heb een stukje uit de dwarsbuis weggezaagd, want dan kan hij evenwijdig met het stuur. Dat si mooier. En ook dan heb je een iets hoger stuur (10cm).  Het inklappen van het stuur is wel lastig: de voorremkabel moet dan bijvoorbeeld een stuk langer.

 

Zie ook de review over de grote elektrische fiets, de STROM CITY

 

2 Responses to Xiaomi Qicycle EF1 review: elektrische vouwfiets
  1. heb net een qicycle binnen maar de ondersteuning is bij deze heel pover. Ben de Scamper gewend die gaat super licht, Zou er iets niet ok zijn met deze Qicycle

    • Zou perfect moeten zijn. Zeer krachtig. Heb je wel alle standen geprobeerd ? Er zijn 4 standen. Hij ondersteunt tot 20 km u dus niet daarboven


[begin]

Geef een reactie