Dit concept om luchtvervuiling op te lossen heb ik jaren geleden al eens in een roman gelezen (in de Russische reeks Anastasia van Vladimir Megre), maar nu heeft het bedrijf LightFog uit Thailand daadwekelijk een Red Dot Design Award 2013 gekregen voor een uitgewerkte variant hierop – voor de fiets.

Het idee is simpel en geniaal: je vangt al rijdend vervuilde lucht op, filtert het met een of ander biofilter, en je stoot de schone lucht weer uit. Niet alleen de luchtvervuiling wordt aangepakt, maar ook de luchtkwaliteit wordt verbeterd. Lightfog heeft er namelijk meteen een functie aan toegevoegd: er wordt ook nog eens zuurstof geproduceerd. Daar is dan wel energie voor nodig, maar omdat dit een elektrische fiets betreft, gebruiken ze de accu – die er toch al inzit – voor de zuurstof-productie, en misschien ook wel voor het actieve biofilter. Met als grote voordeel dat de zuurstofproductie gewoon door blijft gaan, ook al staat de fiets stil.

Kan het nog beter? Ja.

Terecht een Red Dot Award. Maar er blijft 1 vraag over: is het niet duizend maal effectiever om ditzelfde systeem in auto’s en vrachtauto’s in te bouwen? En eventueel verplicht te stellen en/of te subsidiëren? Stel je eens voor hoeveel luchtvervuiling een rijdende auto wel niet kan vangen en kan filteren, in verhouding tot een fiets? Gemiddeld rijdt een auto volgens mij iets van 20.000 kilometer per jaar, vergelijk dat eens met je fietskilometers. En hoeveel zuurstof zou een stilstaand landelijk wagenpark wel niet kunnen produceren, per seconde?

Lightfog website

Geef een reactie