26 jun 2017
juni 26, 2017

Gemotoriseerde pedalen

0 reacties

Een briljant idee, al zeg ik het zelf: gemotoriseerde pedalen. Een paar jaar geleden vroeg ik me af of ik eigenlijk de enige was met dat idee? Nu blijkt dat een Brit (genaamd Britt) dat idee al eens uitgewerkt heeft, en ook werkende prototypes had. Hij had er destijds zelfs 50.000 pond voor gekregen van de Barclays Bank’s “Take One Step” contest. Maar dat is jaren geleden, en er is verder niets meer over vernomen. Ook zijn website is uit de lucht. Heel jammer! Want het idee is nog steeds ijzersterk. Ik zou zo’n setje pedalen graag kopen, zeker als het maar 200 euro zou kosten – wat een vrij realistische prijs zou kunnen zijn.

Het is namelijk de meest simpele, snelste en goedkoopste oplossing om elke fiets in een handomdraai elektrisch te maken. Het lijkt misschien niet zo voor de hand te liggen, maar als je er even over doordenkt moet dit toch behoorlijk goed werken. Door de druk op de pedalen doseer je de motor, via een drukgevoelige plaat. Eenvoudig en goedkoop, en er hoeven ook geen kwetsbare draden naar stuur, trapas of wielas.

Trapondersteuning pur sang: De motor laat het pedaal draaien zodat je zelf minder kracht hoeft te zetten. De energie van de motor wordt op een directe manier in vooruitgaande beweging omgezet, alsof het wiel direct aangedreven wordt, zonder veel verlies.

Motortje en accu zijn simpel en goedkoop, vergelijkbaar met een schroefboormachine van twee tientjes. De accu klik je onder het pedaal. De accu kan driehoekig van vorm zijn, zodat de binnenzijde verder naar onderen uitsteekt, en de buitenkant juist minimaal naar onderen uitsteekt. Zo kan je schuin in de bocht hangen. De batterij kan best groot zijn, want de voor- en achterkant kan groter zijn dan een standaard pedaal.

Op elke fiets kun je de pedalen eenvoudig wisselen. Je kan al je fietsen elektrisch maken, welke maat ze ook hebben. De ene keer gebruik je de pedalen op je racefiets, de volgende dag zet je ze op je stadsfiets, en dan weer op je vouwfiets: al je fietsen maak je zo elektrisch, ook al zou je maar 1 setje elektrische pedalen hebben.

Het weegt ook eens niet veel. Er zou verder Bluetooth en een App bijkunnen, zodat je via je smartphone eventueel de kracht van ondersteuning kan instellen, of ‘m uit kan zetten. Als je voet van het pedaal schiet stopt de motor: ook dat is veilig, en geen probleem. Ledlampjes bij de reflectoren verhogen ook nog eens je veiligheid.

Voordelen van gemotoriseerde pedalen op de fiets

  • De snelste, goedkoopste en lichtste oplossing om elke fiets elektrisch te maken,
  • De energie van de motor wordt op een directe manier in vooruitgaande beweging omgezet.
  • Geen fragiele bedrading of kabels nodig.
  • Een torque-sensor in de trapas is ook niet nodig.
  • Met 1 setje pedalen kan je meerdere fietsen elektrisch maken.
  • Als de batterij op is, kun je gewoon verder fietsen (brushless motor).

Nadelen:

Door het kleine formaat zal het niet heel erg krachtig zijn, maar als trapondersteuning is dat okee en zal het voldoen.

Kortom, top! Wie gaat dit ding eens produceren?

gemotoriseerde pedalen

De Britt E-Drive Pedal bestond wel als idee en als prototype, maar is helaas nergens te koop. Dit ziet er uit als een 3D tekeningetje. Ze kunnen veel groter dan hier getekend, de vorm kan driehoekig, langer en hoger, er kunnen nog lampjes in, en er kan Bluetooth en een App bij.

 

Zie ook de Beste Elektrische vouwfiets en de beste elektrische step.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.