Wij vinden het best gevaarlijk dat die snelle ebikes tegenwoordig geen geluid maken. Met 45 km per uur geluidloos door de stad: dat is wachten op ongelukken. Wij pleiten daarom voor een wettelijk verplichte geluids-optie. Een SAFETY SOUND. De snelle ebike (die ook wel PEDELEC wordt genoemd) moet op een eenvoudige manier geluid kunnen maken, bijvoorbeeld op de momenten dat je op drukke of gevaarlijke verkeerspunten fietst. Vergelijkbaar met een bescheiden brommer-geluidje. Gewoon met een knopje op het stuur. Druk je ‘m in, dan hoor je een beschaafd geluidje. Druk je ‘m harder in, dan is het een claxon.
Je zou de ORP Smart Horn daarvoor kunnen gebruiken, zie hierboven, die we jaren geleden al eens besproken hebben. Of deze hieronder voor maar 12 euro. Die doet eigenlijk hetzelfde. Maar dan graag met een beschaafd motorgeluid (in plaats van een claxon) als je ‘m zacht indrukt, en de echte claxon als je ‘m hard indrukt. Dat zachte geluid is nu bij beide modellen een minder harde claxon. Dat werkt eigenlijk niet, het moet juist een ander geluid zijn. Eventueel zou je dat zachte geluid zelf kunnen kiezen. Het zou nog beter zijn als er een wettelijk goedgekeurd standaard-geluid komt. Het geluid zou na 10 seconden vanzelf kunnen stoppen. Druk je ‘m eerder in, dan stopt het meteen. Druk je ‘m hard in, dan is het een luide claxon. We hebben de fabrikanten al gemaild, ze vonden het een goed idee.
Je moet ‘m direct op de accu kunnen aansluiten. Op een elektrische fiets heb je al een accu, dus dan hoeven er geen batterijen in. Beter voor het milieu, en het hele ding kan dan ook veel compacter zijn.
Met wat kleine aanpassingen zou het ook kunnen met bestaande speakers zoals deze of deze. Er kan natuurlijk van alles bij: een lamp + Bluetooth speaker + microfoon + radio + USB + Powerbank + Alarm. Maar die SAFETY SOUND lijkt ons veel belangrijker. En dat ontbreekt nou net.
Een helm is straks verplicht op een snelle ebike of pedelec, vanaf januari 2017. De SAFETY SOUND zou het allemaal nog veiliger maken, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere weggebruikers. Het gebruik ervan kan je niet verplichten, net als een claxon: het is aan de fietser zelf om de safety sound op de juiste momenten te gebruiken.
Fietsers en wandelaars zijn onbewust heel alert op geluiden. Veel mensen gebruiken het naaf-geluid nu ook al als een soort Safety Sound. Bij veel naven hoor je een duidelijke ratel als je de trappers stilhoudt. Handig en veilig op momenten dat een fietsbel wat overdreven is, maar wanneer helemaal geluidloos juist gevaarlijk zou zijn.
Ook op motorfietsen zou dit handig zijn. Veel moderne motorfietsen maken weinig geluid, gelukkig. Maar in de file kan dat soms lastig zijn. Je zou daarom een vergelijkbare Safety Sound voor de motor kunnen maken. Dat zou met een speaker kunnen (met een dik motorgeluid bijvoorbeeld), maar het zou ook direct in de knalpijp kunnen. Tijdelijk even een wat harder geluid, dat is in de file toch wat veiliger voor een motorrijder.
Gerelateerd
TOPPERS
- Stuurdrager – stuur en drager in één
- Beste Fietslamp Top 10 - 2018
- Spatbord – maar dan afneembaar: de grote test!
- 22 mei 2017Beste handvatten voor de fiets
- Xiaomi Qicycle EF1 review: elektrische vouwfiets
- Beste elektrische step / scooter / autoped
- De Cyfly van de Möve Franklin fietst 30% sneller
- Beste elektrische vouwfiets
- Anti-diefstal GPS in je fiets, brommer of motor
- Sneeuwketting of winterband op je fiets?
ZOEK
CATEGORIE
FIETS BLOG: RECENT
- 20 sep 2019AMX Mini: superlichte en goedkope ebike
- 14 apr 2019Test door de Fietsersbond in De Vogelvrije Fietser
- 07 jan 2019Xiaomi Qicycle EF1 review: elektrische vouwfiets
- 29 sep 2018Beste elektrische vouwfiets 20 inch 2019: CARBO
- 03 sep 2018De Ahead stuurpen
- 06 aug 2018Mate X – vette elektrische vouwfiets met dikke banden
- 22 jun 2018Welke fietsketting en welke versnellingsnaaf?
- 16 jun 2018Goedkope ebike tip: AM1 op Kickstarter
Abonneren?
Betalen kan op allerlei manieren
Zoals iDeal, PayPal, creditcard et cetera
Verzending binnen Nederland is GRATIS