Vroeger was het duidelijk wanneer je iemand op een gewone fiets in Nederland met een helm op zag fietsen: een Amerikaan! Of toch in ieder geval een toerist. Toch was (en is) het dragen van een fietshelm in geen van de Amerikaanse staten verplicht. Fietsen met een helm is er echter de gewoonste zaak van de wereld en ook bij recreatief fietsen wordt bijna altijd met een helm op gefietst.

Hoe anders is dat in Nederland:
Met een helm op wil je (zeker als nonchalante zich verplaatsende fietser) toch niet gezien worden! In een enquête van Veilig Verkeer Nederland stelde 60% bij een helmplicht minder te gaan fietsen. Onderzoek in landen waar een helmplicht is ingevoerd laat een grote afname van het fietsgebruik zien.

Pas in 2003 verplichtte de UCI de helm voor beroepswielrenners, en tegenwoordig is het dragen van een helm tijdens iedere wielerwedstrijd verplicht. In landen als Zweden en Spanje is het dragen van een fietshelm al verplicht voor kinderen onder de 15 jaar. Op de skipiste is een helm nu ook normaal, en in Nederland moeten vanaf 2017 alle fietsers op snelle elektrische fietsen verplicht een helm op. Ook daar is discussie over; volgens de fietsersbond gaat een helmplicht te ver, en had een advies voldoende geweest. Net als in de VS eigenlijk, maar het probleem zit er hem dan nog steeds hierin: de fietshelm raakt hier maar niet ingeburgerd!

Wat gebeurt er met de markt als een fietshelm er, zoals in de VS, “wel gewoon bijhoort”, en helemaal is geaccepteerd, net zoals de helm voor een motor- of brommer-rijder?

Iedereen heeft dan niet alleen een fiets nodig, maar ook een helm!

Laat je verrassen door innovatie bij de nieuwste en meest diverse helmen op de markt:

Technologie: licht!

Als fietser betekent veiligheid natuurlijk ook goed zichtbaar zijn, en er zijn veel helmen met ingebouwde lichten, niet alleen als versterking van voor- en achterlicht, maar ook richtingaanwijzers en zelfs remlicht! Een innovatieve helm in dit verband is de Torch, omdat deze dankzij 10 ingebouwde LED-lichtjes, een perfecte zichtbaarheid over 360 graden belooft.

 

Technologie: De slimme helm: gadgets!

Na de slimme telefoon, de slimme TV, de slimme keuken, de slimme kettingbeschermer: de slimme helm! Bijna alle aanbieders van fietshelmen komen met slimme varianten, met hartslagmeter, met ingebouwde GPS, met richtingaanwijzer, remlicht, met achteruitkijkspiegel, ingebouwde camera’s, ingebouwde muziek, bluetooth….

Bekijk de slimme helmen van Babaali of de”The World’s Most Intelligent Bike Helmet” van Brooklyness

 

Technologie: hoe maken we de helm nog veiliger?

Er wordt voortdurend gewerkt aan constructies om de helm nog veiliger te maken, zo zie je dat veel merken adverteren dat ze zijn gemaakt met speciaal gepanteerde technologie, MIPS—Multi-directional Impact Protection System

Technologie: en wat als het al mis is gegaan?

Wanneer je al een crash hebt gemaakt, en de helm zijn werk gedaan heeft, kan een crash sensor het overnemen. Deze sensor waarschuwt, in combinatie met een app, automatisch je contacten, wanneer er in je helm een bepaalde, gevaarlijke, impact gemeten wordt.

Het merk Bolle heeft een andere oplossing, namelijk een QR code op je helm, die degene die jou vindt, wanneer je ergens langs de kant van de weg ligt, met zijn smartphone kan inscannen, zodat hij precies weet wat hij moet doen en wie hij moet waarschuwen.

Temperatuur

30% van je lichaamswarmte verdwijnt via je hoofd! Een goede ventilatie moet dan natuurlijk een speerpunt zijn in het ontwikkelen van de perfecte helm. Dat leidt tot nieuwe technologieën en innovatieve systemen, met termen als “4th Dimension koelsysteem met diepe interne kanalen, enorme luchtopeningen en uitgelijnde uitlaatpoorten.” of een “Gutter Action brow pad voor meer comfort en een betere afvoer van transpiratie.” Zie de helmen van Specialized.

Bolle heeft een multifunctionele oplossing, in de zin dat bepaalde types helmen worden geleverd met twee afzonderlijke lagen, eentje voor de zomer en eentje voor de winter.

Ruimte besparen

Op fietstochttjes zul je met je helm moeten sjouwen wanneer je even niet fietst: We bespraken recentelijk al de prijswinnende, opvouwbare en ook nog recyclebare papieren fietshelm, en zo zijn er nog meer ruimtebesparende oplossingen, zoals de Mopher of de minimalistich ontworpen Fend helm.

Nu inmiddels ook te koop: de Closca Fuga opvouwbare fietshelm. De met een Red Dot-design-award voor het beste fietsproduct bekroonde helm is sinds kort te koop voor 120 euro. De stap van een muts naar deze helm niet erg groot. Het is een fashionable fietshelm waar je mee gezien kan worden. Als je hem niet gebruikt, kun je de drie ringen in elkaar drukken tot een pakketje dat in iedere tas past.

Nog meer bescherming, nu van boven: tegen de zon!

Dan kan zo’n fietshelm je nog zo goed tegen een impact na een val beschermen, maar ondertussen wordt je gezicht de hele dag blootgesteld aan dat andere gevaar: de zon! Vandaar dat er een zonneklep op de markt is, die op de meeste fietshelmen bevestigd kan worden.

Recycable!

Het in fietshelmen veelgebruikte schuim is een van de meest vervuilende producten, in die zin dat het nooit vergaat. Zoals ze ook weleens zeggen: elk stuk schuim (foam) dat ooit is gemaakt, zwerft nog steeds op deze planeet. Naast de eerder besproken papieren fietshelm, is er ook de Giro Solo: een volledig recyclebare helm, met composteerbaar foam, gemaakt van plantjes.

Design

Er zijn steeds meer verschillende modellen op de markt, met invloeden uit de motor- en ski-wereld. Wanneer design en image belangrijker zijn, dan worden de genoemde innovaties en veiligheid al snel wat meer secundair. Zodra ze maar voldoen aan de Europese en Amerikaanse veiligheidseisen kun je los gaan in je design! En dan kun je kiezen voor bijvoorbeeld een fietshelm van (nep) krokodillenleer

Voor meer verschillende modellen en designs, bekijk de (natuurlijk Italiaanse) helmen van Giro of Vittoria of de helmen van Bell (Amerikaans) en Sawako (Japans).

Aerodynamica en snelheid

Voor de echte fiets-pro’s is snelheid natuurlijk belangrijk, zeker voor diegenen voor wie iedere seconde winst is! Wanneer je voor de ventilatie allemaal openingen in de helm moeten komen, gaat dat natuurlijk ten koste van de aerodynamica! Zo is er de aerodynamische helm van BBB Cycling, de Tithon.

…..en als het over snelheid gaat, wordt dat natuurlijk allemaal getest: in de windtunnel!

 

Nog niet uitgelezen? Een Amerikaanse website met achtergrondinformatie, recente onderzoeken en nog veel meer over helmen is www.helmets.org