
– UPDATE april 2020: hands on review – De STRØM City is een mooie EN voordelige ebike. Je hoeft geen helm op, je moet nog steeds bewegen (dat is dus goed) en je komt niet zo bezweet aan. Tegenwind, wegrijden en heuvel op: allemaal erg relaxed. Je went er meteen aan, je wil eigenlijk niet meer anders. Jammer dat ebikes vaak zo lelijk en zo duur zijn. Maar de STRØM City is mooi EN goedkoop!
De STRØM City is Deens. Het model lijkt erg op Van Moof (Nederlands). Verder lijkt het ook op STRÖMER, dat is een dure topkwaliteit Zwitserse speed pedelec. Goede associaties, qua design. De STRØM City was heel goedkoop op Indiegogo: 700 USD + 100 USD bezorging. Dat is in totaal 660 euro! Spotgoedkoop.
Inmiddels is hij 200 Dollar duurder. Bovendien is het ex 25% Deense BTW. En 6% importkosten. En een paar tientjes douane-kosten.
UPDATE: het totaalbedrag is 1080 euro geworden. Nog steeds goedkoop! Ondernemers krijgen de 25% btw ook nog eens terug.
De ervaring leert dat deze aanbiedingen echt voordelig zijn: andere fietsen die wij hier hebben aangeraden op Indiegogo zijn inmiddels ook veel duurder geworden, na de campagne. Deze STROM zal na de Indiegogo campagne ook inderdaad wel 1500–2000 euro gaan kosten.
Zie aartjan.nl/blog/ met de handleiding van het LCD display om ‘m op 32km/u te zetten (illegaal).
HANDS ON REVIEW – STROM CITY
Hij is van aluminium en weegt 28 kilo, zoals de meeste grote elektrische fietsen. Dat is zwaar maar okee. De batterij is mooi in het frame verwerkt, en ook nog afneembaar (met slot). Een belangrijk pluspunt, want dan kan je ‘m makkelijk binnen opladen en kan je ook qua anti-diefstal de batterij mee naar binnen nemen. De LG accu (36V – 375Wh) heeft 80 km bereik.
Er zitten 7 versnellingen op, met een derailleur. Op een ebike heb je in Nederland eigenlijk geen versnellingen nodig, hooguit twee. Dan is de ketting ook dikker en minder fragiel, zeker als je de kettingbeschermer gebruikt. Een derailleur is kwetsbaarder. De versteller, de kabels, de tandwieltjes, de dunnere ketting: allemaal onderhoudsgevoelig. Misschien ga ik de derailleur nog vervangen, en maak ik er een single speed van, met een normale dikke ketting. Dan is het echt DE IDEALE ebike, als je er tenminste ook nog een stuurdrager op zet. Dan kan het stuur ook hoger, want dat is nu vrij laag (je kan ook de stuurpen vervangen, door een verstelbare A-head van 15 euro).
De verlichting is net zo mooi verwerkt als bij Van Moof. De 250W motor in het achterwiel is stil en goed, de LG-batterij is ook prima. Er zitten uitstekende dikke Schwalbe Marathon antilek-banden op, een perfect mooi zadel, fijne ergo-grips en luxe schijfremmen. Mooi hoor. Goed en degelijk. Rijdt heerlijk en supersnel. Topkwaliteit!
Verkrijgbaar in matzwart, matgrijs of wit. Er is een groot en een klein model. Als je 1,80 meter of langer bent neem je de grote. Er komt binnenkort ook een dames-frame, zie de website.
Verder is er een US- of een EU-model. De EU-versie is begrensd op 25 km/u, en dat is ook verstandig en veiliger. De EU-versie heeft ook de verplichte pedaal-ondersteuning: je moet dus zelf bewegen. In de praktijk is dat goed en fijn en slim en verstandig. De ondersteuning pakt helaas nogal laat op, en wordt pas krachtig naarmate je harder gaat. Dat voelt raar, want je wil juist bij het wegrijden de maximale kracht, en daarna juist steeds minder. Zo zit dat ook op de Xiaomi XiCycle en dat voelt veel beter. Maar ik kan er wel aan wennen.
Op het display staat helaas niet hoe hard je gaat. Maar je gaat met deze altijd 27 km/u, dus wat maakt het uit. Op het display staat wel de ondersteuning (5 standen) en het batterij-level (staat ook op de batterij zelf). De zijknop op het display is de verlichting. Je kan upgraden naar een volledig display met alles-erop-en-eraan en USB-oplader.
Je krijgt het gereedschap erbij en je zet ‘m in een uur in elkaar vanuit de doos. Hij ziet er prachtig uit, vergelijkbaar met Van Moof Electrifieds, maar dan twee a drie keer goedkoper. De 7-speed Shimano versnelling werkt prima, ik laat ‘m voorlopig toch maar zitten. Ik heb ‘m altijd in de 7 staan. Je mist dan wel kracht in de ondersteuning bij het wegrijden. Of je moet schakelen. De begrenzing is op 25 km/u en dat is goed, legaal en veilig. Omdat de ondersteuning zo laat oppakt vind ik het jammer dat er niet een handmatige turboknop is, zoals bij Van Moof (als je die daar tenminste activeert, door lang te klikken op de lege knop achter EU / VS – is natuurlijk wel illegaal).
Er is geen app en er is geen anti-Diefstal-GPS-gedoe. Dat kan je er eventueel zelf opzetten. Wat dat betreft zijn de dure Van Moof’s beter. De spatborden zijn mooi en prima maar wel een beetje fragiel. Net als bij Van Moof eigenlijk. De verlichting is perfect en “gejat” van Van Moof.
Rijgedrag
Hij rijdt perfect. Actieve zit, comfortabel door de dikke goede 1.75 banden, stevig frame, stuurt goed. Zo goed, dat dit ook een Speed Pedelec zou kunnen zijn (45km/u). Ook door de uitstekende schijfremmen. Er zitten zelfs remlichten op! De trapas zit wat hoger waardoor je op hoge snelheid door bochten kan, maar afstappen / stilstaan is dan wel lastiger. Het stuur zit nogal laag. Ik ga daarom de Stuurdrager (39,-) er nog op zetten, dat geeft een hoger stuur. Met shims past dat (ook op een Van Moof trouwens, eventueel meteen verstelbare A-head). Dan zit hij voor mij (1,90m) een stuk rechter op, heel relaxed. En dan heb ik ook meteen een prachtige handige bagagedrager. Deze elektrische fiets is op die manier dan ook geschikt voor superlange mensen. Dat is vrij uniek. De zadelpen met handige snelspanner is sterk en breed en kan daarom ook erg hoog.
Strom City versus Van Moof Electrified:
- De Strom is veel goedkoper
- Qua design en kwaliteit vergelijkbaar
- De Strom heeft een uitneembare batterij (met slot) en dat is een groot pluspunt
- De Strom heeft 7-speed derailleur ipv 2 speed: fijner maar onderhoudsgevoelig
- Qua motor, accu en ondersteuning allemaal prima
- Strom heeft geen anti-diefstal, geen app, geen snelheid op display
- Strom heeft geen turbo-knop / thumb throttle
De US-versie heeft wel een “thumb throttle” oftewel een gaspedaal, als knopje op het handvat.
Gerelateerd
TOPPERS
-
Stuurdrager – stuur en drager in één
Beste Fietslamp Top 10 - 2018
Spatbord – maar dan afneembaar: de grote test!
22 mei 2017Beste handvatten voor de fiets
Xiaomi Qicycle EF1 review: elektrische vouwfiets
Beste elektrische step / scooter / autoped
De Cyfly van de Möve Franklin fietst 30% sneller
Beste elektrische vouwfiets
Anti-diefstal GPS in je fiets, brommer of motor
Sneeuwketting of winterband op je fiets?
ZOEK
CATEGORIE
FIETS BLOG: RECENT
20 sep 2019AMX Mini: superlichte en goedkope ebike
- 14 apr 2019Test door de Fietsersbond in De Vogelvrije Fietser
07 jan 2019Xiaomi Qicycle EF1 review: elektrische vouwfiets
29 sep 2018Beste elektrische vouwfiets 20 inch 2019: CARBO
03 sep 2018De Ahead stuurpen
06 aug 2018Mate X – vette elektrische vouwfiets met dikke banden
22 jun 2018Welke fietsketting en welke versnellingsnaaf?
16 jun 2018Goedkope ebike tip: AM1 op Kickstarter
Abonneren?
Betalen kan op allerlei manieren
Zoals iDeal, PayPal, creditcard et cetera

Verzending binnen Nederland is GRATIS
Super strak design zeg! Ik vind de witte het mooiste.
Maar hoe rijdt hij? Geen enkele review of test. Best een risico om zomaar te bestellen lijkt me? Geef ik liever paar honderd euro meer uit…
Hallo vraagje: hoe kan hem harder laten rijden dan 25 km.
Ja zie de updates onderaan op https://aartjan.nl/blog/strom-city-review/
“Als we ‘m in huis hebben zullen we hier een update plaatsen: een “hands on review”.
Indrukwekkend, hij fietst heerlijk
Bij die van mij rijdt hij alleen lekker in stand 5, daaronder lijkt het of hij inhoudt. Is dat bij jullie ook zo?
Rijd prima. Stijf frame (goed), je voelt wel elke oneffenheid.
Maar, slechte after sale service.
Reageren slecht op emails.
Verwijzen je naar hun skype waar er niet wordt opgenomen.
Diverse problemen zijn nog steeds niet opgelost:
Spatbord past niet goed. Display voor accu onbetrouwbaar.
Bij mij is het display nu ook al kapot. Inderdaad onhandig via Skype. Zonder display doet de fiets helemaal niks meer.
Beste Aartjan, fijn blog zeg! Volgens Ström kan ik de ‘US’ versie ook in Nederland bestellen. Ik wil namelijk graag beschikken over de Thumb Throttle en de 350 Watt. Zou je me iets kunnen vertellen over hoe dat gaat met het importeren van zo’n fiets bij de douane? Ik vraag me af of er op gecontroleerd wordt. Groet Wouter
Ik heb via marktplaats een Strom gekocht. Deze gaat echter veel te snel. Kan ik de controller resetten?
Ja, onderaan staat wel hoe.