De STRØM City is een mooie EN voordelige ebike. Ik fiets meestal op m’n 2-speed RAW (een vorig project en ontwerp van me). Die gaat hard! Ik hoef eigenlijk niet harder. Maar ik heb op vakantie toch maar eens een ebike geprobeerd. Begrensd op 25 km per uur, en dat bleek eigenlijk ook ideaal. Je hoeft dan geen helm op, de batterij gaat langer mee, je gaat nooit per ongeluk te hard, je moet nog steeds bewegen (dat is dus goed) maar je komt niet zo bezweet aan. Tegenwind, wegrijden en heuvel op: allemaal erg relaxed. Je went er meteen aan, je wil eigenlijk niet meer anders. Jammer dat ebikes zo lelijk en zo duur zijn. Maar de STRØM City is mooi EN goedkoop! 

De STRØM City is een Deense fiets. Het model lijkt erg op Van Moof (Nederlands). Verder lijkt het ook op STRÖMER, dat is een dure topkwaliteit Zwitserse speed pedelec. Goede associaties, qua design. De STRØM City is nu tijdelijk ook veel goedkoper. Als je hem nu hier op Indiegogo vooruitbestelt is-ie maar 700 USD en daar komt 100 USD bezorging bij. Dat is in totaal 660 euro! Spotgoedkoop dus. Wordt ergens in juli 2018 geleverd, beloven ze – nou ja prima.

UPDATE: inmiddels is hij 100 Dollar duurder geworden (later weer 200 dollar duurder). Bovendien zag ik in de kleine lettertjes dat het ex btw is, en dat er in Nederland dus 25% Deense BTW bij gaat komen. En ook nog eens 6% importkosten. Dus in totaal iets over de 1000 Euro. Overigens is dat nog steeds goedkoop!

Indiegogo is de grootste crowdfunding site ter wereld, met Kickstarter. De ervaring leert dat deze aanbiedingen echt voordelig zijn: andere fietsen die wij hier hebben aangeraden op Indiegogo zijn inmiddels veel duurder geworden, na de campagne. Deze STROM zal na de Indiegogo campagne ook inderdaad wel 1500 euro gaan kosten. Grijp je kans nu dus, als je tenminste een paar maanden kan wachten op de levering.

Hij is van aluminium en weegt 20 kilo. Dat is licht. De batterij is mooi in het frame verwerkt, en afneembaar. Dat is belangrijk, want dan kan je ‘m binnen opladen. Er zitten 7 versnellingen op, met een derailleur. Dat vind ik dan misschien wat fragieler: op een ebike heb je eigenlijk geen versnellingen meer nodig, hooguit twee. Dan is de ketting dikker en minder fragiel, zeker als je de kettingbeschermer gebruikt. Een derailleur is altijd extra kwetsbaar. De versteller, de kabels, de tandwieltjes, de dunnere ketting: allemaal onderhoudsgevoelig. Misschien ga ik de derailleur nog wel vervangen, en maak ik er een single speed van, met een normale dikke ketting. Dan is het echt DE IDEALE ebike, als je er tenminste ook nog een stuurdrager op zet. Dan kan het stuur ook een stuk hoger, want dat ziet er nu vrij laag uit (UPDATE: inmiddels kan je er een verhoogde verstelbare stuurpen bijkopen voor 35 euro. Dat is dus niet nodig met een Stuurdrager).

De verlichting is net zo mooi verwerkt als bij Van Moof. De 250W motor in het achterwiel beloven ze stil en goed, de LG-batterij lijkt ook prima. Er zitten goede banden, een goed zadel en schijfremmen op. Mooi hoor. Goed en degelijk. Als we ‘m in huis hebben zullen we hier een update plaatsen: een “hands on review”.

Verkrijgbaar in matzwart, matgrijs of wit. Er is een groot en een klein model. Als je 1,80 meter of langer bent neem je de grote. Helaas is er geen dames-frame.

Verder is er een US- of een EU-model. De EU-versie is minder krachtig en begrensd op 25 km/u, en dat is ook eigenlijk wel verstandig en veiliger. De EU-versie heeft ook de verplichte pedaal-ondersteuning: je moet dus zelf bewegen. In de praktijk is dat goed en fijn en slim en verstandig.

Kortom, dit wordt mijn eerste ebike!

strom city ebike review ström strøm

De US-versie heeft een “thumb throttle” oftewel een gaspedaal, als knopje op het handvat. Dan hoef je je benen helemaal niet meer te bewegen. In Europa is het dan technisch gezien een brommer. Met alle nadelen van dien: Er moet dan een nummerplaat op, met een brommerverzekering, en je moet een helm op. Bovendien moeten er spiegels op, en moet je een brommerrijbewijs hebben. Je bent ook niet meer wettelijk beschermd als “kwetsbare” verkeersdeelnemer. Je loopt niet alleen meer risico op letsel, maar ook op juridische aansprakelijkheid.

ström city strom city ebike review strøm city strom city ebike review

3 Responses to STRØM City: mooie voordelige ebike
  1. Super strak design zeg! Ik vind de witte het mooiste.

  2. Maar hoe rijdt hij? Geen enkele review of test. Best een risico om zomaar te bestellen lijkt me? Geef ik liever paar honderd euro meer uit…

  3. smart

    “Als we ‘m in huis hebben zullen we hier een update plaatsen: een “hands on review”.


[begin]

Geef een reactie