– UPDATE JUNI 2019: hands on review – De STRØM City is een mooie EN voordelige ebike. Begrensd op 25 km per uur, en dat is ideaal. Je hoeft dan geen helm op, de batterij gaat langer mee, je gaat nooit “per ongeluk” te hard, je moet nog steeds bewegen (dat is dus goed) en je komt niet zo bezweet aan. Tegenwind, wegrijden en heuvel op: allemaal erg relaxed. Je went er meteen aan, je wil eigenlijk niet meer anders. Jammer dat ebikes vaak zo lelijk en zo duur zijn. Maar de STRØM City is mooi EN goedkoop! 

De STRØM City is Deens. Het model lijkt erg op Van Moof (Nederlands). Verder lijkt het ook op STRÖMER, dat is een dure topkwaliteit Zwitserse speed pedelec. Goede associaties, qua design. De STRØM City was heel goedkoop op Indiegogo:maar 700 USD en daar komt 100 USD bezorging bij. Dat is in totaal 660 euro! Spotgoedkoop dus.

UPDATE: inmiddels is hij 200 Dollar duurder geworden. Bovendien is het ex 25% Deense BTW. En 6% importkosten. En een paar tientjes douane-kosten. Dus in totaal iets over de 1000 Euro. Nog steeds goedkoop.

UPDATE: het totaalbedrag is inderdaad 1080 euro geworden. Nou ja, prima! Ondernemers krijgen de 25% btw ook nog eens terug.

De ervaring leert dat deze aanbiedingen echt voordelig zijn: andere fietsen die wij hier hebben aangeraden op Indiegogo zijn inmiddels ook veel duurder geworden, na de campagne. Deze STROM zal na de Indiegogo campagne ook inderdaad wel 1500–2000 euro gaan kosten. Dat is hij ook waard.

HANDS ON REVIEW – STROM CITY

Hij is van aluminium en weegt 28 kilo, zoals de meeste grote elektrische fietsen. Dat is zwaar maar okee. De batterij is mooi in het frame verwerkt, en ook nog afneembaar (met slot). Een belangrijk pluspunt, want dan kan je ‘m makkelijk binnen opladen en je kan ook qua anti-diefstal de batterij mee naar bonnen nemen. Er zitten 7 versnellingen op, met een derailleur. Op een ebike heb je in Nederland eigenlijk geen versnellingen nodig, hooguit twee. Dan is de ketting ook dikker en minder fragiel, zeker als je de kettingbeschermer gebruikt. Een derailleur is kwetsbaarder. De versteller, de kabels, de tandwieltjes, de dunnere ketting: allemaal onderhoudsgevoelig. Misschien ga ik de derailleur nog vervangen, en maak ik er een single speed van, met een normale dikke ketting. Dan is het echt DE IDEALE ebike, als je er tenminste ook nog een stuurdrager op zet. Dan kan het stuur ook hoger, want dat is nu vrij laag (je kan ook de stuurpen vervangen, door een verstelbare A-head van 15 euro).

De verlichting is net zo mooi verwerkt als bij Van Moof. De 250W motor in het achterwiel is stil en goed, de LG-batterij is ook prima. Er zitten uitstekende dikke Schwalbe Marathon banden op, een perfect mooi zadel, fijne ergo-grips en luxe schijfremmen. Mooi hoor. Goed en degelijk. Rijdt heerlijk en supersnel. Topkwaliteit!

Verkrijgbaar in matzwart, matgrijs of wit. Er is een groot en een klein model. Als je 1,80 meter of langer bent neem je de grote. Er komt binnenkort ook een dames-frame.

Verder is er een US- of een EU-model. De EU-versie is begrensd op 25 km/u, en dat is ook verstandig en veiliger. De EU-versie heeft ook de verplichte pedaal-ondersteuning: je moet dus zelf bewegen. In de praktijk is dat goed en fijn en slim en verstandig. De ondersteuning pakt helaas nogal laat op, en wordt pas krachtig naarmate je harder gaat. Dat voelt raar, want je wil juist bij het wegrijden de maximale kracht, en daarna juist steeds minder. Zo zit dat ook op de Xiaomi XiCycle en dat voelt veel beter. Maar ik kan er wel aan wennen.

Op het display staat niet hoe hard je gaat. Maar je gaat met deze altijd 26/27 km/u als je eenmaal op snelheid bent. Heerlijk snel en toch redelijk veilig.

Je krijgt het gereedschap erbij en je zet ‘m in een uur in elkaar vanuit de doos. Hij ziet er prachtig uit, vergelijkbaar met Van Moof Electrifieds, maar dan twee a drie keer goedkoper. De 7-speed Shimano versnelling werkt prima, ik laat ‘m voorlopig toch maar zitten. Ik heb ‘m altijd in de 7 staan. Je mist dan wel kracht in de ondersteuning bij het wegrijden. Of je moet schakelen. De begrenzing is op 25 km/u en dat is goed, legaal en veilig. Omdat de ondersteuning zo laat oppakt vind ik het jammer dat er niet een handmatige turboknop is, zoals bij Van Moof (als je die daar tenminste activeert, door lang te klikken op de lege knop achter EU / VS – is natuurlijk wel illegaal).

Er is geen app en er is geen anti-Diefstal-GPS-gedoe. Wat dat betreft zijn de dure Van Moof’s beter. De spatborden zijn mooi en prima maar wel een beetje fragiel. Net als bij Van Moof eigenlijk. De verlichting is perfect en “gejat” van Van Moof.

De geometrie: hij rijdt en zit perfect, actieve zit, comfortabel door de dikke goede banden, stevig, stuurt goed. De trapas zit iets hoger dan normaal waardoor je harde bochten kan nemen, maar afstappen / stilstaan is dan wel lastiger. Het stuur zit ook nogal laag. Ik ga de Stuurdrager (39,-) erop zetten, in de hoge stand, als de kabels lang genoeg zijn. Met shims past hij ook op de Strom (en ook op een Van Moof trouwens). Dan zit hij voor mij (1,90m) perfect relaxed, en iets rechter op. En dan heb ik ook meteen een goede prachtige en handige bagagedrager.

Strom City versus Van Moof Electrified:

  1. De Strom is veel goedkoper
  2. Qua design en kwaliteit vergelijkbaar
  3. De Strom heeft een uitneembare batterij (met slot) en dat is een groot pluspunt
  4. De Strom heeft 7-speed derailleur ipv 2 speed: fijner maar onderhoudsgevoelig
  5. Qua motor, accu en ondersteuning allemaal prima
  6. Strom heeft geen anti-diefstal, geen app, geen snelheid op display
  7. Strom heeft geen turbo-knop / thumb throttle

strom city ebike review ström strøm

De US-versie heeft wel een “thumb throttle” oftewel een gaspedaal, als knopje op het handvat.

ström city strom city ebike review strøm city strom city ebike review

4 Responses to STRØM City: mooie voordelige ebike
  1. Super strak design zeg! Ik vind de witte het mooiste.

  2. Maar hoe rijdt hij? Geen enkele review of test. Best een risico om zomaar te bestellen lijkt me? Geef ik liever paar honderd euro meer uit…

  3. smart

    “Als we ‘m in huis hebben zullen we hier een update plaatsen: een “hands on review”.

  4. Indrukwekkend, hij fietst heerlijk


[begin]

Geef een reactie